Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari 2008

BEIJING : KOTA SEJARAH TAMADUN CINA

Salam semua,

Alhamdulillah, aku dan isteri dapat melawat/bercuti ke Beijing Disember lepas-6hari 5mlm. Kami pergi dgn TM Tours & Travels, KL. Di Beijing, kami dibawa oleh seorang Cina Muslim & fasih bertutur bahasa Melayu dr Syarikat Islamic China Tours (ICT). Kedua2 syarikat ini memberikan layanan yg baik, & memuaskan. Tahniah & terima kasih daun keladi.
Perasaan2:
1. Seronok - sebab:
i) pertama kali sampai ke sana;
ii) ketika musim sejuk, pertama kali jg aku memegang salji di tanganku &
memijaknya dgn kakiku. Cuma tak rasa turun di muka saja lagi...
hu3. Suhu pd siangnya 5-6 darjah Celcius & mlmnya (-4 oC). Bila kena
angin...masyaALlah, bbbrrrrr sampai sum3 tulang sejuknya.
iii) dlm kumpulan 33 org - dpt kenal mengenal antara satu sama lain.
Macam2 kerjaya & ramai jg anak2 mereka yg masih belajar, semua ahli
rombongan mesra & baik2 belaka ;
iv) aktiviti padat - siang berjalan,melawat & shopping (8 pg - 8 mlm); mlm
pulang & rehat;
v) makan 2x di restoran mus…

2 ANAKKU DAH BERTUNANG..

Assalamu'alaikum,

Ya..2 org anakku, yg sulung (Along) & yg kedua (Angah) telah bertunang. Along bertunang pd Hari Raya kedua Aidilfitri yg lalu. Angah melangsungkan majlis pertunangannya pd 16 Nov 2008 (Ahad) yg lalu.

Along di Jawi, Seb Perai Selatan. Kami bawa 9 dulang masa majlis Along- Sirih junjung, Kek, Bahulu, Buah, Tuala, baju sepasang, coklat,gula, & cincin.Gubahan dibuat oleh Mak Cik Ina & Alang/Asmaa'. Rombongan Along terdiri drp 4 kereta - Us. Soid (tekong) Mak Tuk, Tuk Wan, Mak Ngah, Pak Cik Ali, Pak Lang Sabri, Pak Su, Mak Teh, Mak Caq, Pak Su Ded, Aku & isteri, Angah, & Ateh.Majlis Along ni mudah sebab tuan rumah kenal & malu alah tekong kami, lagipun anak2 dah bincang awal2....alhamdulillah.

Sementara Angah pula di Pasir Salak, Teluk Intan, Perak. Kami bawa 7 dulang hantaran . Hantaran Angah terdiri drp: 1. Tepak sirih 2. cincin 3. bahulu ikan sepasang 4. buah2an 5. tuala bertekat "Selamat Bertunang" 6. coklat 7. Kek2 &…

Anak sulungku konvo dan kerja di syarikat Cina

Salam semua,

Alhamdulillah, anak sulungku tamat pengajian Ijazah Sarjana Muda dlm bidang ICT, dr salah satu IPT swasta tempatan pd 22hb Nov 2008 yg lalu, sehari sebelum aku & isteri bertolak ke Solo, utk lawatan belajar ke Pondok Moden Gontor Darussalam, di Ponorogo (sering aku silap sebut Ponegoro, ditegur banyak kali oleh isteriku....yalahh, aku teringat "Diponegoro"-tokoh pejuang Jogjakarta yg terkenal itu..ngak salah kan?)

http://indahnesia.com/indonesia/HIB00/the_causes_of_the_java_war.php


2. Agak sukar jalan hidupnya sebelum ini...maklumlah anak sulung...kami ibu bapanya baru belajar2 mendidik anak & mmg aku akui kami bnyak 'bereksperimen" dgnnya. Maksud aku, mula2 mendidik anak pertama selalunya, kita tak tahu banyak kaedah2 betul & jalan yg terbaik utk menjadikan dia berjaya. Sekoleh rendah dulu rasanya aku tak hantarnya ke tusyen, harap sekolah aje. Sekolah menengahnya 2 tempat - yg pertama tinggal di asrama - kena buli, aku pergi selesai sendiri,…

Selamat tinggal Ramadhan 1429H/2008M...aduh sayunya

Alhamdulillah, kini tamatlah kita berpuasa di bulan Ramadhan tahun 1429H/2008M. Perasaanku bercampur baur antara gembira & sedih. Banyak yg berlaku sepanjang Ramadhan kali ini:
A. Gembira kerana :
1. dapat puasa penuh tahun ini - namun pastinya banyak lagi yang boleh diperbaiki & ditingkatkan. Kan iman kita turun & naik? InsyaAllah, kita sama2 berazam membuat penambaikkan pada tahun2 mendatang.
2. khatam Al-Qur'an Keluarga besarku (kami namakan KADI= Keluarga Hj Abdullah Dan Hjh Ishah), seramai 46 org terlibat dlm program ini, ada di Kedah, P. Pinang, Lumut, Lembah Kelang & washington, Amerika Syarikat (USA). Program ini dicadangkan oleh Kak iparku. Tahun ini kali kedua kami buat sebegini. Tahun lepas, aku susun jadual/bahagian bacaan. Tahun ini, anak sulung & anak ke-3 aku yg susun, war-warkan & membuat follow-up . Tahun lepas,kami guna handphone,melalui speaker - utk contact anakku yg ke-5 di Bandung, Indonesia semasa membaca surah gilira…

Anak-anak Konvokesyen 2008

Alhamdulilah, anakku yg ke-3 (perempuan), baru saja grad dari Universiti Malaya (UM) pd 7hb Ogos yg lalu. Dia merupakan anak pertama kami, yang dapat Ijazah Sarjana Muda melalui konvo kali ini. Dia fresh graduate, tak pernah kerja secara rasmi - tak rasmi tu, adalah dia tolong2 bapa saudaranya di kedai alat tulis. Sehingga kini dia hanya dpt tawaran kerja sementara di sebuah NGO, mula lapor diri selepas Raya Aidil Fitri nanti. Lepas tu, tak tahu lagi ke mana & bila dia akan dapat kerja tetap. Didoakan agar dia dapat kerjaya yg sesuai dgn minat & bidangnya, dalam suasana persaingan yg semakin hebat. Juga kerjaya yg membolehkan dia terus bekerja membangunkan Islam dalam masyarakat sebagaimana yang dia mahu & menjadi azamnya. Kami,ibu bapa hanya berdoa & membantu sekadar yg boleh memenuhi hajatnya itu.

Anak sulung kami (lelaki) dulu dpt Diploma ICT dari Institut Teknologi Tun Abdul Razak (ITTAR); kerja setahun & sambung belajar -insyaAllah dengar Konvo bagi Ijazahnya p…

Motivasi di sekolah-sekolah

Salam semua,
Seminggu dua ni aku agak sibuk membuat persediaan ceramah2 ke sekolah2 sekitar daerah tempat aku nih. Maklumlah, guru2 kena habiskan 7x kursus setahun, dgn 4x dianjurkan oleh sekolah & selebihnya oleh JPN / PPD/ IPG.

19.7.2008 - SMKG, di selatan Kedah...utk guru & staf sokongan. Tajuk: Pembinaan Pasukan dlm Organisasi Sekolah. 2 jam - spt biasa aku jlnkan secara selang seli - input,aktiviti & refleksi. 2 games aku kendalikan - meriah,seronok,gumbira hati mereka..akupun tumpang syok. Mmg mereka sporting habis...malah Pengetuanya turut serta dlm aktiviti yg dianjurkan, ah..ni kali pertama aku ceramah Pengetua ikut dr awal hingga habis, dah tu libatkan sekali dlm aktiviti! Habis ceramah, dijamu pula mkn nasi & lauk pauk yg sedap2 (majoriti tempat di Kedah,mmg sedap2 masakan mereka,alhamdulillah). Ada guru sedekah pula durian,manggis & rambutan...bawa balik pulak tu,isy3..layanan depa 1st class! Lagipun rupanya Pengetuanya rakan sekursus aku semasa belajar d…

Aku dan Silat Seni Gayung

Salam semua,Aku mula ceburi alam persilatan mulai 1hb Mei 1975 (hari Buruh...aku masih ingat lagi tarikh nih),ketika aku di Tingkatan 3 di SMSPP. Majlis mandi tapak di Surau Asrama Putera, oleh Cikgu Ahmad Ismail (Mad Putih@Mat Jepun...itu gelarannya di kalangan pesilat Gayung. Mat Hitam- Allahyarham Cikgu Ahmad Lazim. Mat Jepun sebab dia bersama Cikgu/Dato' Abd Majid Mat Isa ke negara Jepun buat demo keris di sana,tahun 70an...org2 Jepun semua kagun dgn silat kita.)Kini, Cikgu Mat Putih ni masih mengajar Silat Gayung Warisan di Ipoh,Perak. Saya berjumpa beliau kali akhir di Kpg Air Kuning,Taiping ketika menziarahi kematian Allahyarhamah Cikgu Siti Kalsum. Ketika di sekolah tu, antara tonggak2 utama gurulatih kami ialah Cikgu Taher Saad (Pak Cu Taher), Cikgu Abd. Rahim (adik Cikgu Mad Putih), Cikgu Said, Cikgu Mansor, Allahyrham Cikgu Ishak (Alma, abang Cikgu Yaakub- Ketua Gurulatih Tertinggi PSSGM P. Pinang), Cikgu Saad (Ad Misai) dan beberapa gurulatih lain.Dato' Abd. Majid …

Candat Sotong di Trengganu sambil makang ikang

Ist time aku p Trengganu utk candat sotong...mula 24hb Mei & balik Penang 26hb....fuh! letih yo. Alhamdulillah,kami selamat p & balik...walaupun aku kena gout masa balik; tapi aku gagahi (walau isteriku leh bawa tp..kesian pompuan,bg can rehat & jd partner sembang spy aku tak ngantuk) bawa keta jg sb anakku dah balik awal sb kja.

Kami bertolak dgn 2 keta dr TG j0800,anakku bawa 2j kut utk bg aku rehat...kroih2.. Sesampai di Marang,tempat kami tidor..><>1jam, kami"pung" berlabuhlah di tengah laut. Alhamdulillah laut tenang, xbergelora...risau gak sb kami tak dibekalkan dgn life jacket @ buoyancy aid (BA). Doa tak berhenti la...sebelum tu pun aku solat hajat di rumah rehat; meyakini pemeliharaan Allah SWT. Masing2 mula membaling & melepaskan candat ke dasar laut...dgn seribu harapan, sejuta tanda tanya..."camner bila kena makan umpan"; "bagaimana rupa sotong yg dicndat?", "dia tarik kuat,mcm ikan ka?" & mcm2 persoalan l…

Emakku buta huruf

Ya, emakku seorang yang buta huruf. Dia tidak tahu membaca, menulis, malah tanda tangan juga tidak tahu - rumi atau jawi. Ayahku hanya boleh jawi sahaja. Emakku menyalahkan bapa tirinya yang tidak mahu menghantarnya ke sekolah pada tahun 50an, lantaran kononnya, wanita ketika itu jika pandaipun,tidak akan ke mana - ke ceruk dapur jua. Tukku (nenek)- sebelah emak, adalah seorang mualaf - asalnya Cina kaum Teo Chew. Dia amat menyayangi emakkku,tetapi dek kerana takut kepada tok wanku (datuk) yang dikatakan sangat garang, maka emakku hanya kerja di rumah, menolong tukku yang menjual nasi berlauk.

Namun, kerana kesungguhannya ingin berjaya mendidik kami 9 beradik,ayah dan emakku berniaga makanan sejak sebelum aku dilahirkan hinggalah kini. Alhamdulillah, umur ayahku 77 tahun dan emakku 70 tahun..masih sihat secara umumnya (sakit sendi dsb, biasalah).

Daripada 9 orang adik beradik (aku anak ke-4,seorang meninggal sewaktu kecil), 5 orang daripada kami dapat belajar hingga IPTA, dengan ijazah/…

Kerana dua kupang

Ketika di sekolah rendah (tahun 1960an), cikgu kelas telah tanya siapa nak beli lencana Hari Pertabalan YD Pertuan Agong, aku salah seorang yg berminat membelinya - harga dua kupang (20 sen) je. Aku memang suka kumpulkan bahan-bahan spt ini - setem, syiling, lencana dsb.

Bila balik ke rumah, beritaulah emak. Maka berleterlah mak aku semalaman. Maklumlah, adik beradik kami ramai (9 org) dan mak bapa aku kerja berniaga roda tiga (hawker) sahaja. Lagipun, kak aku dah beli di sekolahnya kelmarinnya. Jadi mak aku minta aku bawa lencana itu utk ditunjukkan kpd cikgu. Duit 2 kupang memang tak dapat..hanya duit poket sekupang (10 sen).

Besoknya, bila cikgu panggil namaku, akupun beritahu lencana dah dibeli oleh kakakku. Maka sekali lagi aku kena leteran...aku tunduk malu, di depan rakan-rakan kelasku.

Refleksi:

Aku sedar keluargaku besar dan betapa susah bagi ayah & emakku menguruskan kewangan, dengan sumber yang sangat terhad ketika itu. Ini menjadi motivasi kpdku utk belajar sungguh-sungg…

Kenapa hitam putih?

Hidup ini penuh cabaran,dugaan, dan cubaan..spt kata Bujang Lapok - "cubaan...cubaan..", walaupun yg datang tu betul2, tp sebab tak sedar, mereka masih kata "cubaaan".
Sejak kita sedar erti kehidupan, kita dilanda pelbagai cubaan, masalah dan cabaran. Kadang2 kita rasa gelisah, tension, rimas - kenapalah aku begini, begitu dan berbagai lg keluhan. Kita sangka kita saja yg bermasalah, kitalah yg teruk sekali....tp bila ditanya kwn2, adik beradik lain, rupanya SEMUA org ada masalah, cabaran, dugaan, halangan, sakit, dsb. Rasa2 negatif inilah saya katakan "HITAM".

Kadang2 pula kita rasa sgt gembira,seronok,sukacita,bangga,kembang, syok, sedap, lega, puas, dan rasa2 lain yg positif. Kita rasa dunia ini "ana yg punya" (petikan Allahyarham P. Ramlee lg..). Kita rasa biar kita kekal selamanya dlm suasana ini. Rasa2 positif ini saya labelkan sbg "PUTIH".

Maknanya, hidup kita penuh dengan rasa/emosi :seronok-sedih, suka-duka, bangga-kecewa, sedap-…

Keputusan SPM 2008

Salam sejahtera semua,

Keputusan kali ini nampaknya lagi hebat...best student dpt 21A (muslim) dan pelajar Cina 13A. Isy dahsyat ya..mcm mana dia study smpai dpt belas2 & puluh2 A. Zaman Pak Anjang paling kuat 11 subjek.

B/manapun tahniah kpd yg berjaya dgn cemerlang dan bg yg kurang berjaya - "it's not the end of the day"-cuba cari jln lain utk : i) teruskan pengajian; (ii) sambung pengajian dlm bidang yg kita layak..Ada banyak peluang, kena cari-tanya guru2, kaunselor, kawan2, ibu bapa, jiran2 dll.

Moga berjaya semua. Ikhtiar & usahalah.
Jumpa lg
http://www.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2008/3/13/nation/20625314&sec=nation

Tahun baru Hijrah 1429

Anak-anakku,
Pejam celik2..dah masuk tahun baru. Ingatlah, Rasul pesan: hari ni seharusnya lebih baik dari semalam.Bermakna, tahun ini seharusnya lebih baik dari tahun lepas.
apakah ini sebenarnya berlaku?
cukup kuatkah azam kita untuk mengubah tingkahlaku kita yang tidak baik kepada yang baik; dan yg baik kepada LEBIH baik?tepuk dada, tanya iman..Berfikirlah..renungilah..