Langkau ke kandungan utama

BEIJING : KOTA SEJARAH TAMADUN CINA




Salam semua,

Alhamdulillah, aku dan isteri dapat melawat/bercuti ke Beijing Disember lepas-6hari 5mlm. Kami pergi dgn TM Tours & Travels, KL. Di Beijing, kami dibawa oleh seorang Cina Muslim & fasih bertutur bahasa Melayu dr Syarikat Islamic China Tours (ICT). Kedua2 syarikat ini memberikan layanan yg baik, & memuaskan. Tahniah & terima kasih daun keladi.
Perasaan2:
1. Seronok - sebab:
i) pertama kali sampai ke sana;
ii) ketika musim sejuk, pertama kali jg aku memegang salji di tanganku &
memijaknya dgn kakiku. Cuma tak rasa turun di muka saja lagi...
hu3. Suhu pd siangnya 5-6 darjah Celcius & mlmnya (-4 oC). Bila kena
angin...masyaALlah, bbbrrrrr sampai sum3 tulang sejuknya.
iii) dlm kumpulan 33 org - dpt kenal mengenal antara satu sama lain.
Macam2 kerjaya & ramai jg anak2 mereka yg masih belajar, semua ahli
rombongan mesra & baik2 belaka ;
iv) aktiviti padat - siang berjalan,melawat & shopping (8 pg - 8 mlm); mlm
pulang & rehat;
v) makan 2x di restoran muslim Chinese - ada masakan Kantonis, Xinjiang,
& Mongolia. Badan kita sejuk & letih, makanan dihidang panas2...apa
lg...balunlah...slurp, sedaap...
vi) dpt bergaul dgn org2 negara China - Muslim & non-Muslim - semuanya
baik2, ikhlas, mudah mesra, & rajin;
vii) lagipun aku teringin sgt nak lihat dgn mata kepala aku sendiri tentang
kehebatan Negara/tamadun yang disarankan oleh baginda Rasululullah
SAW dlm hadis baginda: " Tuntutlah ilmu sampai ke negara China"

Banyak lg yg seronok2,tapi cukup dulu kali ini...nanti kita sambung lagi...xie2.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Fatih Seferagic - Hafiz muda Bosnia berpotensi tinggi

Salam semua,

Alhamdulillah, pagi ni saya terlintas dalam FB seorang rakan tentang satu video seorang qari dan al-hafiz muda, Fatih Seferagic.


Fatih Seferagic - Surah Al-Qiyamah
Saya terpegun dengan bacaannya - fasih (bukan keturunan Arab), bersuara sedap dan merdu, dan ada lenggok qari dan imam Syeikh Misyari.  Tersentuh hati mendengarnya.. .masyaAllah.

Beliau seorang pemuda ( 18 tahun?) berasal dari Bosnia, yang dilahirkan di Germany. Berpindah ke USA pada umur 4 tahun. Mula tinggal di Baltimore selama 7 tahun di mana beliau tamat kursus hafazan di Islamic Society Baltimore (ISB), di bawah tunjuk ajar Syeikh Qari Zahid & Qari Abid.  Beliau berpindah ke Dallas selama 10 bulan untuk belajar bahasa Arab klasik di Bayyinah's Dream.Kini beliau tinggal di Houston, Texas, sebagai seorang pelajar dan juga guru Qur'an. Fatih juga adalah Ketua Pemuda Masjid Syeikh Yasir Birjas di Dallas, Texas.


Dari FBnya, bacaan Al-Qur'annya dipengaruhi Syeikh Mishary Rashid Al-Afasy...juga syeikh…

Ramadhan datang lagi...ahlan wa sahlan

Assalamu 'alaikum semua,

Alhamdulillah ketemu lagi kita di bulan mulia, bulan penuh keberkatan - Ramadhan Kareem - Ramadhan al-Mubarak - pada tahun ini, 1434H/2013M. Masih panjang umur...nikmat kehidupan...hidup yang ada hitam & putihnya (tema blog ini kan? he3 :)


2. Moga Ramadhan kali ini menjadi Ramadhan yang lebih baik dari sebelumnya.  Diisi dengan amalan soleh - solat wajib 5 waktu + solat-solat sunat (Tarawih-Witir-Dhuha-dan lain-lain), zikuLlah sepanjang saat, tilawah/tadabbur Al-Quran secara tartil (khatam 30 juzuk,insyaAllah), banyakkan sadaqah, ... dihentikan semua yang berdosa/mungkar - berkaitan anggota badan atau lisan atau hati - semua sekali,insyaAllah.



3. Selamat menunaikan ibadah puasa & segala amalan soleh lainnya & meninggalkan amalan dosa & mungkar. Kurangkanlah bincang-bincang pasal baju Raya, kuih Raya, juadah Raya, aktiviti Raya & shopping Raya sakan dan 1001 iklan media ataupun iklan lisan kita sendiri. Saban tahun dah kita asyik dok tum…

Pelita Minyak Tanah

Salam,
Dulu, zaman 1960'an, keluargaku menggunakan lampu minyak tanah di rumah...minyak tanah=minyak gaih, istilah oghang Utagha. Belum ada bekalan elektrik lagi masa tu. Tiba waktu Maghrib, aku atau kakakku atau abangku akan mula menyalakan lampu ni. Mula2 ambil 4-5 biji lampu yang disimpan di bawah 'lemari '(almari) barang2, cabut kepalanya & tuangkan minyak tanah dgn menggunakan corong plastik. Lampu ni ada yang tiada tiang dan ada yang ada tiang (tinggi >< gelen="~30liter?">Selepas tu, pastikan sumbunya (dibuat drp tali guni) cukup panjang. Jika tidak cukup panjang utk menyala hingga ke pagi, maka kami kena menukarkan sumbu tersebut terlebih dahulu sebelum kami menyalakan lampu2 ini.
Lampu2 inilah kami guna utk memasak, basuh pinggan mangkuk, solat, baca Al-Qur'an, buat kerja rumah, buat kuih muih (masa tu emakku buat cucur jual di kedai2 kopi), malah pergi ke luar rumah dsb, semuanya guna lampu ini. Dengan lampu inilah juga aku belajar, mengu…