Langkau ke kandungan utama

BEIJING : KOTA SEJARAH TAMADUN CINA




Salam semua,

Alhamdulillah, aku dan isteri dapat melawat/bercuti ke Beijing Disember lepas-6hari 5mlm. Kami pergi dgn TM Tours & Travels, KL. Di Beijing, kami dibawa oleh seorang Cina Muslim & fasih bertutur bahasa Melayu dr Syarikat Islamic China Tours (ICT). Kedua2 syarikat ini memberikan layanan yg baik, & memuaskan. Tahniah & terima kasih daun keladi.
Perasaan2:
1. Seronok - sebab:
i) pertama kali sampai ke sana;
ii) ketika musim sejuk, pertama kali jg aku memegang salji di tanganku &
memijaknya dgn kakiku. Cuma tak rasa turun di muka saja lagi...
hu3. Suhu pd siangnya 5-6 darjah Celcius & mlmnya (-4 oC). Bila kena
angin...masyaALlah, bbbrrrrr sampai sum3 tulang sejuknya.
iii) dlm kumpulan 33 org - dpt kenal mengenal antara satu sama lain.
Macam2 kerjaya & ramai jg anak2 mereka yg masih belajar, semua ahli
rombongan mesra & baik2 belaka ;
iv) aktiviti padat - siang berjalan,melawat & shopping (8 pg - 8 mlm); mlm
pulang & rehat;
v) makan 2x di restoran muslim Chinese - ada masakan Kantonis, Xinjiang,
& Mongolia. Badan kita sejuk & letih, makanan dihidang panas2...apa
lg...balunlah...slurp, sedaap...
vi) dpt bergaul dgn org2 negara China - Muslim & non-Muslim - semuanya
baik2, ikhlas, mudah mesra, & rajin;
vii) lagipun aku teringin sgt nak lihat dgn mata kepala aku sendiri tentang
kehebatan Negara/tamadun yang disarankan oleh baginda Rasululullah
SAW dlm hadis baginda: " Tuntutlah ilmu sampai ke negara China"

Banyak lg yg seronok2,tapi cukup dulu kali ini...nanti kita sambung lagi...xie2.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pelita Minyak Tanah

Salam,
Dulu, zaman 1960'an, keluargaku menggunakan lampu minyak tanah di rumah...minyak tanah=minyak gaih, istilah oghang Utagha. Belum ada bekalan elektrik lagi masa tu. Tiba waktu Maghrib, aku atau kakakku atau abangku akan mula menyalakan lampu ni. Mula2 ambil 4-5 biji lampu yang disimpan di bawah 'lemari '(almari) barang2, cabut kepalanya & tuangkan minyak tanah dgn menggunakan corong plastik. Lampu ni ada yang tiada tiang dan ada yang ada tiang (tinggi >< gelen="~30liter?">Selepas tu, pastikan sumbunya (dibuat drp tali guni) cukup panjang. Jika tidak cukup panjang utk menyala hingga ke pagi, maka kami kena menukarkan sumbu tersebut terlebih dahulu sebelum kami menyalakan lampu2 ini.
Lampu2 inilah kami guna utk memasak, basuh pinggan mangkuk, solat, baca Al-Qur'an, buat kerja rumah, buat kuih muih (masa tu emakku buat cucur jual di kedai2 kopi), malah pergi ke luar rumah dsb, semuanya guna lampu ini. Dengan lampu inilah juga aku belajar, mengu…

Ramadhan datang lagi...ahlan wa sahlan

Assalamu 'alaikum semua,

Alhamdulillah ketemu lagi kita di bulan mulia, bulan penuh keberkatan - Ramadhan Kareem - Ramadhan al-Mubarak - pada tahun ini, 1434H/2013M. Masih panjang umur...nikmat kehidupan...hidup yang ada hitam & putihnya (tema blog ini kan? he3 :)


2. Moga Ramadhan kali ini menjadi Ramadhan yang lebih baik dari sebelumnya.  Diisi dengan amalan soleh - solat wajib 5 waktu + solat-solat sunat (Tarawih-Witir-Dhuha-dan lain-lain), zikuLlah sepanjang saat, tilawah/tadabbur Al-Quran secara tartil (khatam 30 juzuk,insyaAllah), banyakkan sadaqah, ... dihentikan semua yang berdosa/mungkar - berkaitan anggota badan atau lisan atau hati - semua sekali,insyaAllah.



3. Selamat menunaikan ibadah puasa & segala amalan soleh lainnya & meninggalkan amalan dosa & mungkar. Kurangkanlah bincang-bincang pasal baju Raya, kuih Raya, juadah Raya, aktiviti Raya & shopping Raya sakan dan 1001 iklan media ataupun iklan lisan kita sendiri. Saban tahun dah kita asyik dok tum…

Penempatan pertamaku di Sabah Negeri di bawah Bayu (siri 1)

Salam semua,

Sebaik sahaja aku tamat pengajian di USM, P. Pinang., sekitar Mei 1984, aku dan isteri mendapat surat posting/penempatan pertama ke Sabah, negeri di bawah bayu (Kenapa gelaran ini? akupun kurang pasti...ada kaitan dengan pelancongan aku rasa, dulu iklannya "Land Below the Wind"). Mak mertuaku bising2 tak bagi pergi, "ntah hutan mana kena pi satgi", katanya. Berbeza dengan ibuku, dia kata "Pi lah Mae oi, ulat dalam batupun boleh hidup..", dia bagi semangat lagi. Aku dan isteri pasrah, walaupun agak risau sebab akan membawa 2 orang anak kecilku - Umar al-Mukhtar ("Umar Otai" -disebut namanya kecil2 dulu) dan Muhammad (Ramadhan) -"Mat Adon"- katanya kecik2 dulu,he3).

Aku cuba juga buat surat rayuan (ambil hati mak mertua) minta penempatan di Semenanjung, khususnya sebelah Utara. Kami pergi jumpa sendiri pegawai berkenaan di Kementerian Pendidikan masa tu.  Namun dia kata tak boleh tukar, malah dia tawarkan lagi tiket2 kapal te…