Langkau ke kandungan utama

Aku Alumni SMSPP atau SMSTSSS

Salam semua,

Selepas aku tamat pengajian di Sekolah Rendah Hashim Awang, Kepala Batas, aku & ramai kawan2 aku mendaftar diri lah di sekolah yang serba baru...Januari 1973, Sekolah Menengah Sains Pulau Pinang (sekarang dah ditukar nama SMS Tun Syed Sheh Shahabuddin, SMSTSSS) Bukit Mertajam. Rasanya nama dulu sedap & mudah disebut lagi (maaf, ini pandangan/rasa hati aku..) Masa tu sekolah ini belum siap lagi...kami pergi daftar di SMK Kampung Baru.  asrama kami di SRJK Tamil, Kampung Baru.  Sebab tu kami digelar masa tu "anak2 Hindu"...tak pa kami terima sbb mmg betul kami tumpang tinggal di asrama mereka.Aku dah pergi melawat ke sekolah ini tahun lepas, dan dah diduduki kembali oleh yg empunyanya kini.

Kami belajar setahun di SMKKB, depa kata kami "anak tiri"..ye la. Mcm2 masalah & peristiwa berlaku kat situ. Aku rasa agak susah nak sesuaikan diri di situ masa itu, mKLUMLh dok besa di kampung, dgn mak ayah & adik beradik...tiba2 aku rasa sunyi & mcm ditinggalkan oleh keluarga masa itu. Ayah aku mai la 2-3 minggu sekali.  Emak aku boleh kata tak mai langsung sbb sibuk dgn adik2 aku yg lain. 

Aku ingat lg, adik bongsu aku dilahirkan pada tahun ini.  Satu hari, ayah aku mai senyum2 bawa "roti"( biskut bahasa bakunya) 4 segi & buah limau..dia kata "hang dpt adik lagi Mae oi" .
Aku pun senyum juga "jantan ka pompuan?"
Jawab ayah ringkas, "Jantan".
"Jenuh buaih (nakal)  lagi ayah no?" balasku.
"hu...mcm hangpa la...Tapi tak pa la, hang dah dok asrama la ni, kami jaga la yg lain2..Nanti hang balik, boleh la tolong jaga adik baru ni ..bg mak hang rehat sikit."
"ya la ayah, nanti cuti saya tolong2 mak"

Begitulah antara yg aku ingat. Bila dah dok jauh, rasa kesian kat ayah mak pula, tapiiii bila dok rumah/kampung, cari kawan2 lama balik, kadang2 tu "khalid"/lalai juga dibuatnya. Tapi aku ingat aku kurang la buaih sikit bila dah dok asrama. Dah rasa tanggungjawab sikit & rasa rindu masa di sekolah tu, dibalas dgn banyak menolong mak & ayah masa cuti sekolah.

Dalam peperiksaan Penggal Satu tahn tu, aku dpt nombor 1 seluruh Tingkatan. Aku di Tingkatan 1 Hijau, campur lelaki & perempuan. Riuh lah satu sekolah & kampung aku (besa la..ayah & mak aku akan jaja nama aku di kedai kopi atau masa dok meniaga laksa dgn roda tiga ) kata aku top student. Huh! punyalah malu aku...Tapi bila mai Penggal 2, habis kawan2 aku potong aku, terutama Kelas 1 Orange (semua lelaki), yg digeruni kawan2 masa tu..(sebab pandai & buaih..ha3). Aku dapat nombor belasan je, kalau tak salah.

Aku juga mula pandai solat & mula minat Al-Quran masa tu. Dulu mak ayah suruh mengaji, tapi ponteng2. Suruh solat, aku ikut2 je, tak faham sangat pun.Bila dah kena solat jemaah 5 kali sehari 7 baca Yaasin tiap minggu, baru aku kalut. Kami dikerah oleh Ustaz Muhammad Hussin (baru keluar maktab perguruan masa tu, muda & cenge (garang) - la ni beliau jadi MP Pasir Putih). Hasil didikan beliau lah ramai dari kami yang jadi "manusia", kalau dibiarkan, huh entah apa nak jadi. Tu la...antara sebab aku jadi cikgu juga...nak didik manusia jadi manusia (yg Allah SWT redha).

Anyway, itu secebis kenangan..kita jumpa lagi di lain masa.

Refleksi: lu fikirlah sendiri... (ha3 saja ubah stail sikit)

Ulasan

Omaq oTai berkata…
fuh, kLu dpt tokwan baca, msti best pnya..
xpa, truskan menulih. nti senang nk update dlm KADI~
Pak_Anjang berkata…
Ya, terima kasih Omaq Otai.Sama2 kita semarakkan buku KADI! Bila nak terbit? (toing3)

Catatan popular daripada blog ini

Fatih Seferagic - Hafiz muda Bosnia berpotensi tinggi

Salam semua,

Alhamdulillah, pagi ni saya terlintas dalam FB seorang rakan tentang satu video seorang qari dan al-hafiz muda, Fatih Seferagic.


Fatih Seferagic - Surah Al-Qiyamah
Saya terpegun dengan bacaannya - fasih (bukan keturunan Arab), bersuara sedap dan merdu, dan ada lenggok qari dan imam Syeikh Misyari.  Tersentuh hati mendengarnya.. .masyaAllah.

Beliau seorang pemuda ( 18 tahun?) berasal dari Bosnia, yang dilahirkan di Germany. Berpindah ke USA pada umur 4 tahun. Mula tinggal di Baltimore selama 7 tahun di mana beliau tamat kursus hafazan di Islamic Society Baltimore (ISB), di bawah tunjuk ajar Syeikh Qari Zahid & Qari Abid.  Beliau berpindah ke Dallas selama 10 bulan untuk belajar bahasa Arab klasik di Bayyinah's Dream.Kini beliau tinggal di Houston, Texas, sebagai seorang pelajar dan juga guru Qur'an. Fatih juga adalah Ketua Pemuda Masjid Syeikh Yasir Birjas di Dallas, Texas.


Dari FBnya, bacaan Al-Qur'annya dipengaruhi Syeikh Mishary Rashid Al-Afasy...juga syeikh…

Ramadhan datang lagi...ahlan wa sahlan

Assalamu 'alaikum semua,

Alhamdulillah ketemu lagi kita di bulan mulia, bulan penuh keberkatan - Ramadhan Kareem - Ramadhan al-Mubarak - pada tahun ini, 1434H/2013M. Masih panjang umur...nikmat kehidupan...hidup yang ada hitam & putihnya (tema blog ini kan? he3 :)


2. Moga Ramadhan kali ini menjadi Ramadhan yang lebih baik dari sebelumnya.  Diisi dengan amalan soleh - solat wajib 5 waktu + solat-solat sunat (Tarawih-Witir-Dhuha-dan lain-lain), zikuLlah sepanjang saat, tilawah/tadabbur Al-Quran secara tartil (khatam 30 juzuk,insyaAllah), banyakkan sadaqah, ... dihentikan semua yang berdosa/mungkar - berkaitan anggota badan atau lisan atau hati - semua sekali,insyaAllah.



3. Selamat menunaikan ibadah puasa & segala amalan soleh lainnya & meninggalkan amalan dosa & mungkar. Kurangkanlah bincang-bincang pasal baju Raya, kuih Raya, juadah Raya, aktiviti Raya & shopping Raya sakan dan 1001 iklan media ataupun iklan lisan kita sendiri. Saban tahun dah kita asyik dok tum…

Pelita Minyak Tanah

Salam,
Dulu, zaman 1960'an, keluargaku menggunakan lampu minyak tanah di rumah...minyak tanah=minyak gaih, istilah oghang Utagha. Belum ada bekalan elektrik lagi masa tu. Tiba waktu Maghrib, aku atau kakakku atau abangku akan mula menyalakan lampu ni. Mula2 ambil 4-5 biji lampu yang disimpan di bawah 'lemari '(almari) barang2, cabut kepalanya & tuangkan minyak tanah dgn menggunakan corong plastik. Lampu ni ada yang tiada tiang dan ada yang ada tiang (tinggi >< gelen="~30liter?">Selepas tu, pastikan sumbunya (dibuat drp tali guni) cukup panjang. Jika tidak cukup panjang utk menyala hingga ke pagi, maka kami kena menukarkan sumbu tersebut terlebih dahulu sebelum kami menyalakan lampu2 ini.
Lampu2 inilah kami guna utk memasak, basuh pinggan mangkuk, solat, baca Al-Qur'an, buat kerja rumah, buat kuih muih (masa tu emakku buat cucur jual di kedai2 kopi), malah pergi ke luar rumah dsb, semuanya guna lampu ini. Dengan lampu inilah juga aku belajar, mengu…