Langkau ke kandungan utama

Perginya Ramadhan 1430H-2009M dengan syahdu..

Salam semua,

1. Dengan syahdunya, Ramadhan 1430 Hijriyah/2009 Masihi meninggalkan kita... Kali ini aku rasa masa berlalu begitu cepat sekali, tup2 dah habis Ramadhan, datang pula Syawal...bulan perayaan, bulan kemenangan (ye ke menang?) setelah mengekang hawa nafsu sebulan: nafsu makan-minum yang serakah, nafsu kejantinaan yang tidak kunjung puas, nafsu kata2 yang sukar dikawal, nafsu pendengaran yang sentiasa nak sedap, nafsu lintasan2 hati yang durjana dan segala yang dilarang ketika berpuasa-menahan diri - diajar & dilatih oleh agama Islam agar kita manusia mengawalnya. Jika kita berjaya mengawal semua ini, dalam sebulan, dari fajar hingga maghrib, barulah kita dianggap menang. Jadi menangkah kita? Tepuk dada,tanya iman!

2. Biar kita sama2 renung sama ada kita berjaya dengan menilai diri dari senarai semak (check list) di bawah, yang aku kutip dari buku Al-marhum Abul A'la al-Maududi, ulamak terkemuka-pemimpin/pengasas Jamaat Islami, Pakistan "Fundamentals of Islam (1980)":

i) Aim of servitude of God - adakah amalan puasa kita jadi 'ibadat - menyerah diri/memperhambakan diri hanyasanya kepada Allah SWT? Rujuk Al-Qur'an: 51:56).

ii) Ibadat - training of servitude - adakah puasa jadi sebahagian latihan ibadat yang lain seperti solat, haji, zakat - untuk melatih diri ke arah ibadat yang lebih besar, lebih menyeluruh, yakni ibadat "full-time"?

iii) Fasting is a hidden ibadat - ibadat2 khusus lain nampak dengan mata kasar, tapi puasa tak nampak secara zahir, ia rahsia antara hamba dan Khaliq-Yang Maha Pengetahui sahaja tahu sama ada hambaNya itu puasa sebenar atau tidak. Jika kepada Allah Yang Maha Mengetahui pun si hamba boleh tipu/tidak amanah/tidak berintegriti, apatah lagi sesama manusia?

iv) Fasting - sign of Strength of iman - manusia sanggup atau tidak menahan lapar dan dahaga ketika panas terik, sanggup jaga dari larangan2 lain yang membatalkan puasa di siang hari, berterusan selama sebulan- ditambah amalan lain seperti bacaan al-Qur'an, zikir, selawat, solat Tarawih, qiyamulail, sedekah dll - semua susah payah ini HANYA mengharapkan keredhaan Allah, rasa takwa kepada Allah, rasa inginkan ganjaran syurga & mohon dijauhkan azab neraka. Amalan ini tak boleh ada ragu2 sedikitpun, 100% yakin bahawa Allah SWT suka amalan ini dan DIA redha dengan ketaatan kita.

v) One month continuous training - inilah latihan ibadat yang bersifat intensif, sebulan terus menerus, dengan larangan2 yang biasanya harus kita buat - sama ada kita mampu atau tidak. Yakin bahawa Allah SWT Maha Melihat, Maha Mengetahui, Maha Mendengar segala yang kita buat, secara zahir atau batin/rahsia/sembunyi - ujian keyakinan/keimanan yang intensif. Allah akan dedahkan segala di Hari Akhirat, Allah akan balas yang baik dengan pahala-ganjaran & yang jahat dengan dosa-siksaan. Rujuk al-Qur'an-2:183.

vi) Long practice of obedience - ibadat solat latihan beberapa minit selama 5 kali sehari; zakat hanya sekali setahun; haji sekali seumur hidup (jika mampu) - tetapi puasa sebulan berterusan, setiap tahun. Penuh dengan disiplin - sahur, iftar/buka ada masa2nya; solat tarawih setiap malam, tilawah Al_Quran tiap hari dan sebagainya...semua latihan untuk mengabdikan diri kepada Allah SWT. Kesannya diharap berpanjangan seterusnya 11 bulan lagi. Jika makin lemah, makin susut semangat ibadatnya, maka kita ulang lagi tahun depan, dan begitulah seterusnya.

vii) Favourable collective environment for training - kita dapat rasa semangat jemaah semasa puasa. Semua muslim seluruh dunia - bangun sahur sama2, puasa di siang hari sama2, iftar/berbuka sama2 bila azan Maghrib, solat tarawih sama2 di masjid/surau, baca/tadarrus Al-Quran sama2, bersedekah dan segala amalan kebaikan kita dapat lihat, dengar & rasa seluruh muslim buat sama2...tidakkah ini memberi kekuatan tambahan kepada kita? Kita rasa seronok, gembira, bersemangat bila kita buat sama2 - benarlah kata2 JEMAAH ITU BERKAT! Suasana yang merangsang kita bertakwa, taat kepada Allah SWT - jauhi larangnNya.

Jadi, dari 7 poin ini, sama2 kita renung, fikir2kan - adakah ini semua berkesan kepada kita kini & akan datang? Adakah kita semakin kuat beribadat dalam erti kata secara menyeluruh?
Moga kita sama2 renung & berwaspada agar sebulan latihan ini tidak rugi, tidak sia2..jangan kerana sebulan latihan ini akan hancur dalam sehari HAri Raya; apatah lagi sebulan Syawal dipenuhi noda & dosa pula, barang dijauhkan Allah!

Hendaknya jadilah kita HAMBA ALLAH yang lebih taat dari masa ke masa. AAmin.

Ulasan

Insoft berkata…
Salam Pak Anjang..
Semoga semangat Ramadhan terus dihayati sepajang masa.
Sesiapa beramal kerana Ramadhan, sungguh Ramadhan bakal pergi. Tetapi sesiapa beramal kerana Allah, Allah Maha Agung kekal abadi.

Jzkk Pak Anjang

Catatan popular daripada blog ini

Pelita Minyak Tanah

Salam, Dulu, zaman 1960'an, keluargaku menggunakan lampu minyak tanah di rumah...minyak tanah=minyak gaih, istilah oghang Utagha. Belum ada bekalan elektrik lagi masa tu. Tiba waktu Maghrib, aku atau kakakku atau abangku akan mula menyalakan lampu ni. Mula2 ambil 4-5 biji lampu yang disimpan di bawah 'lemari '(almari) barang2, cabut kepalanya & tuangkan minyak tanah dgn menggunakan corong plastik. Lampu ni ada yang tiada tiang dan ada yang ada tiang (tinggi >< gelen="~30liter?"> Selepas tu, pastikan sumbunya (dibuat drp tali guni) cukup panjang. Jika tidak cukup panjang utk menyala hingga ke pagi, maka kami kena menukarkan sumbu tersebut terlebih dahulu sebelum kami menyalakan lampu2 ini. Lampu2 inilah kami guna utk memasak, basuh pinggan mangkuk, solat, baca Al-Qur'an, buat kerja rumah, buat kuih muih (masa tu emakku buat cucur jual di kedai2 kopi), malah pergi ke luar rumah dsb, semuanya guna lampu ini. Dengan lampu inilah juga aku belajar, meng

Tafsir Surah Al-Fatihah, ayat 1-3 (Syeikh Abul A'la Al-Maududi)

1.  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ (Bismillaahir-Rahmaanir-Rahiim) (1:1) In the name of Allah, the Merciful, the Compassionate  *1 *1)  One of the many practices taught by Islam is that its followers should begin their activities in the name of God. This principle, if consciously and earnestly followed, will necessarily yield three beneficial results. First, one will be able to restrain oneself from many misdeed, since the habit of pronouncing the name of God is bound to make one wonder when about to commit some offence how such an act can be reconciled with the saying of God's holy name. Second, if a man pronounces the name of God before starting good and legitimate tasks, this act will ensue that both his starting point and his mental orientation are sound. Third - and this is the most important benefit - when a man begins something by pronouncing God's name, he will enjoy God's support and succour; God will bless his efforts and protect him from the machin

Aku dan Silat Seni Gayung

Salam semua, Aku mula ceburi alam persilatan mulai 1hb Mei 1975 (hari Buruh...aku masih ingat lagi tarikh nih),ketika aku di Tingkatan 3 di SMSPP. Majlis mandi tapak di Surau Asrama Putera, oleh Cikgu Ahmad Ismail (Mad Putih@Mat Jepun...itu gelarannya di kalangan pesilat Gayung. Mat Hitam- Allahyarham Cikgu Ahmad Lazim. Mat Jepun sebab dia bersama Cikgu/Dato' Abd Majid Mat Isa ke negara Jepun buat demo keris di sana,tahun 70an...org2 Jepun semua kagun dgn silat kita.) Kini, Cikgu Mat Putih ni masih mengajar Silat Gayung Warisan di Ipoh,Perak. Saya berjumpa beliau kali akhir di Kpg Air Kuning,Taiping ketika menziarahi kematian Allahyarhamah Cikgu Siti Kalsum. Ketika di sekolah tu, antara tonggak2 utama gurulatih kami ialah Cikgu Taher Saad (Pak Cu Taher), Cikgu Abd. Rahim (adik Cikgu Mad Putih), Cikgu Said, Cikgu Mansor, Allahyrham Cikgu Ishak (Alma, abang Cikgu Yaakub- Ketua Gurulatih Tertinggi PSSGM P. Pinang), Cikgu Saad (Ad Misai) dan beberapa gurulatih lain. Dato' Abd. Maj