Langkau ke kandungan utama

Bekam Sunnah (Al-Hijamah)



Salam semua,




Minggu lepas (1 feb 2009) aku menghadiri Kursus Bekam di Kelab Seni Silat Gayung Subang Jaya/KSSG di Puchong. Kami dibimbing oleh En.Rahmat Bekam, Puchong (gelarannya,nama betul Rahmat b Mohd Junid) - orang lama herbalis & bekam HPA. Beliau seorang yang tidak kedekut ilmu dan sanggup bimbing sehingga kami semua pamdai. Peserta tak ramai, tapi mantap utk mendapat bimbingan peribadi En Rahmat. Rupanya, akulah peserta yg paling "senior" (tua lah tu...), yg lain2 tu 30an dan 20an.

Kursus bermula 9pg-5 pg...tp kami terlajak smpai dekat Maghrib, punya la syok cucuk kawan2...& kwn2 pula cucuk kita..ha3. Suasana mmg riuh...mula2 tu masa teori 9-12 tu...biasa la, dengar khusyuk ...tak sembang2, jd tak bising. Lepas makan & solat, kami diajar sikit tentang kiropraktik -ilmu rawatan tulang belakang.(rujuk: http://en.wikipedia.org/wiki/Chiropractic ). Habis meletup2 bunyi tulang kawan yg jadi model! (hmm..nasib aku tak jadi model, kalau tidak letupanya tentu lagi kuat...org tua, he3). Kemudian bila sesi praktikal bekam, baru kami mula sembang2, kenal mengenal...langsung riuhlah! Sampaikan Cikgu Sham, yang mula tu tengook je kami buat, tiba2 di penghujung sesi, dia pula buka baju bagi anak buah test kemahiran.
Alhamdulillah, semua peserta pulang dgn ilmu & kemahiran baru di dada. Masing2 terbayang jadi ahli bekam - mula2 ahli keluarga, kemudian rakan2, pastu orang ramai/masyarakat sekeliling..insyaAllah. Perubatan Sunnah (ada dalam kitab Ibnu Qayyim al-Jauzi, Tibbun Nabawi) wajib kita jadikan amalan & disebarkan,insyaAllah. Seperti kata En. Rahmat dan pengamal2 perubatan Islam, gabungkan rawatan 'alamiah dan Ilahiyah. Sama2 kita sokong!




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pelita Minyak Tanah

Salam,
Dulu, zaman 1960'an, keluargaku menggunakan lampu minyak tanah di rumah...minyak tanah=minyak gaih, istilah oghang Utagha. Belum ada bekalan elektrik lagi masa tu. Tiba waktu Maghrib, aku atau kakakku atau abangku akan mula menyalakan lampu ni. Mula2 ambil 4-5 biji lampu yang disimpan di bawah 'lemari '(almari) barang2, cabut kepalanya & tuangkan minyak tanah dgn menggunakan corong plastik. Lampu ni ada yang tiada tiang dan ada yang ada tiang (tinggi >< gelen="~30liter?">Selepas tu, pastikan sumbunya (dibuat drp tali guni) cukup panjang. Jika tidak cukup panjang utk menyala hingga ke pagi, maka kami kena menukarkan sumbu tersebut terlebih dahulu sebelum kami menyalakan lampu2 ini.
Lampu2 inilah kami guna utk memasak, basuh pinggan mangkuk, solat, baca Al-Qur'an, buat kerja rumah, buat kuih muih (masa tu emakku buat cucur jual di kedai2 kopi), malah pergi ke luar rumah dsb, semuanya guna lampu ini. Dengan lampu inilah juga aku belajar, mengu…

Ramadhan datang lagi...ahlan wa sahlan

Assalamu 'alaikum semua,

Alhamdulillah ketemu lagi kita di bulan mulia, bulan penuh keberkatan - Ramadhan Kareem - Ramadhan al-Mubarak - pada tahun ini, 1434H/2013M. Masih panjang umur...nikmat kehidupan...hidup yang ada hitam & putihnya (tema blog ini kan? he3 :)


2. Moga Ramadhan kali ini menjadi Ramadhan yang lebih baik dari sebelumnya.  Diisi dengan amalan soleh - solat wajib 5 waktu + solat-solat sunat (Tarawih-Witir-Dhuha-dan lain-lain), zikuLlah sepanjang saat, tilawah/tadabbur Al-Quran secara tartil (khatam 30 juzuk,insyaAllah), banyakkan sadaqah, ... dihentikan semua yang berdosa/mungkar - berkaitan anggota badan atau lisan atau hati - semua sekali,insyaAllah.



3. Selamat menunaikan ibadah puasa & segala amalan soleh lainnya & meninggalkan amalan dosa & mungkar. Kurangkanlah bincang-bincang pasal baju Raya, kuih Raya, juadah Raya, aktiviti Raya & shopping Raya sakan dan 1001 iklan media ataupun iklan lisan kita sendiri. Saban tahun dah kita asyik dok tum…

Penempatan pertamaku di Sabah Negeri di bawah Bayu (siri 1)

Salam semua,

Sebaik sahaja aku tamat pengajian di USM, P. Pinang., sekitar Mei 1984, aku dan isteri mendapat surat posting/penempatan pertama ke Sabah, negeri di bawah bayu (Kenapa gelaran ini? akupun kurang pasti...ada kaitan dengan pelancongan aku rasa, dulu iklannya "Land Below the Wind"). Mak mertuaku bising2 tak bagi pergi, "ntah hutan mana kena pi satgi", katanya. Berbeza dengan ibuku, dia kata "Pi lah Mae oi, ulat dalam batupun boleh hidup..", dia bagi semangat lagi. Aku dan isteri pasrah, walaupun agak risau sebab akan membawa 2 orang anak kecilku - Umar al-Mukhtar ("Umar Otai" -disebut namanya kecil2 dulu) dan Muhammad (Ramadhan) -"Mat Adon"- katanya kecik2 dulu,he3).

Aku cuba juga buat surat rayuan (ambil hati mak mertua) minta penempatan di Semenanjung, khususnya sebelah Utara. Kami pergi jumpa sendiri pegawai berkenaan di Kementerian Pendidikan masa tu.  Namun dia kata tak boleh tukar, malah dia tawarkan lagi tiket2 kapal te…