Langkau ke kandungan utama

Majlis Walimatul-'urus anak-anak kami kali pertama

Alhamdulillah, tanggal yang berdebar-debar 13hb Jun 2009 - kenduri kami berjalan dgn baik. Mulai dari jam 11.30 pg orang dah mula mai...sampai jam 6 petang lebih masih ada org..tp sayang jam 6 ptg caterer dah kemaskan semua makanan. Tinggal laksa & tek tarik sahaja yg kami buat...2-3 org akhir tu, terpaksa makan apa yg ada. Ada 2 orang mai rumah mak-ayah aku di belakang dewan tu lepas jam 6.30ptg...sembang-sembang sampai Maghrib.

Pastu kami kemas2 barang, bahagi2kan bunga telur kat adik beradik & jiran2 yg banyak bantu buat bunga telur (2,000 biji) & beg hadiah (1,300 buah) 1-2 hari sebelum ni., bahagi2kan makanan yg tak habis...buka hadiah2 & kami rehat >< jam 1pg. Waduuh, sakit sungguh tapak kaki dan betis kaki....cekang & tegang, sebab berdiri & berjalan seharian.
Ramai kawan2 datang dari KL, Kelantan, Perlis,Perak & Kedah..selain sekitar PP & SP. Aku amat terharu dgn kawan2 jauh2 yg datang susah payah,habis wang ringgit, masa & tenaga just for the sake of visiting a friend's childrens' wedding. Aku mungkin tak ingat dan sukar menyenaraikan semua kawan dan saudara mara yg datang...tapi aku amat menyanjungi keikhlasan mereka menerima jemputan kami. Terimakasih banyak...

Jemputan mula dibuat sebulan lalu, takut2 tak sempat cuti sekolah - ada yang dijemput melalui kad, ada dengan sms sahaja, ada telefon, melalui wakil dan secara lisan sahaja. Namun, aku akui ada ramai lagi yang kami tak sempat jemput dan aku kesal sebab terlepas, dan memang tak sempat. Antaranya 1-2 staf tempat aku kerja (padahal, aku dah tanda ikut senarai rasmi...masya-Allah), bekas-bekas guru aku (ni yang aku ralat sekali), sebahagian orang kampung dan rakan-rakan sekolah aku yang juniors & seniors. Inilah yang mak-ayah aku dah pesan & selalu peringatkan. Bab jemputan inilah yang paling teruk dan selalu slack dalam kenduri. Hari aku kenduri tu, ada 3 lagi kenduri - 1 kenduri tak ramai datang, 2 lagi tak cukup makanan. Kami, alhamdulillah cukup & ada lebih sedikit untuk dibawa pulang oleh adik beradik & jiran2. Inilah yang aku risau sebelum kenduri...sesungguhnya Allah SWT Maha Pemurah & Penyayang.
Aku minta maaf juga kat kawan2 sebab tak dan pergi round2 (ronda) jumpa kawan2 semasa makan tu...masa tu ramai sungguh yg mai. Mak ayah & adik beradik aku minta aku jangan pi mana2, kecuali solat zohor di masjid sat. Sembang2 kena sikit2 je, lepas tu kena layan orang lain pula. Malah, semasa pengantin2 datangpun, aku minta kak, adik dan anak aku je tengok2kan rombongan pengantin. Aku sambut masa mula2 datang, lepas tu aku jenguk2 dari jauh saja. Tetamu datang paling sibuk masa tu. Maaf sungguh kepada rombongan kedua2 belah pihak.
Kedua2 pengantin mai jam 3 petang lebih sikit, dengan diiringi kompang & bunga manggar, & disambut silat sembah. Mereka terus ke jamuan makan pengantin bersama rombongan kedua2 besan. Seterusnya persembahan Nasyid MRSM K. Batas (diiringi Ust. Mursyid), pukulan kompang & lagu; persembahan Taekwondo (diketuai Ustaz Mansor Manni) & Silat Pusaka Gayung (diketuai Pak Su & Cikgu Hilmi). Dato' Abd. Majid Mat Isa, Gurulatih Utama PSSPGM juga turut hadir ketika itu, menyaksikan persembahan tu hingga tamat.Cikgu Rusli Hashim, Pengerusi Cawangan Sg. Ara & Cikgu Fauzi Che Embi jg turut hadir.
Orang ramai datang tak berhenti, sehinggalah jam 5.30-6.00ptg...baaru berkurangan. Alhamdulillah, doa & solat hajat kami dimakbulkan Allah SWT. Hanya Allah yang tahu betapa risau kami dgn kenduri pertama kali ini. Seronok juga kerana dapat 2 orang menantu, bimbang pun ada - org datang ke tidak, makanan cukup ke tidak, sedap ke tidak, sempat ke nak melayan semua tetamu yg jauh & dekat...dan sebagainya.

Satu hal yg aku belajar, bertanyalah kepada yg tahu, yang berpengalaman,..alhamdulillah emak ayah aku dah buat kenduri 9 orang anak & 2 orang cucu di rumah mereka, jadi mereka banyak berkongsi dengan kami. Mesyuarat dgn ahli2 keluarga besar 2x, & keluarga kecil aku 3x. Kami sekeluarga juga membuat mesyuarat post-mortem petang keesokannya selepas kenduri & cadangan2 itu akan kami ambil kira dalam kenduri2 akan datang, insyaAllah. Adalah 2-3 benda yang kami tak puas hati, tetapi secara keseluruhannya, kenduri kami berjalan lancar & selamat..itu juga komen2 mak ayah & adik beradikku, ALHAMDULILLAH.
Jadi, di sini aku ingin ambil kesempatan untuk mengucapkan berbanyak terima kasih & setinggi2 penghargaan kpd semua adik beradik, kawan2, anak muridku, & jiran2 yang hadir; juga yang tak hadir tetapi turut mendoakan kami. Hanya Allah SWT sahaja yg membalas jasa, doa & ingatan tuan2 & puan2. Maaflah jika ada kekurangan, atau keterlanjuran sepanjang anda semua di sana. Terima kasih daun keladi...
Moga Allah SWT berkati kedua-dua pengantin & berbahagia hingga akhir hayat...Jadikan Islam sebagai panduan hidup, rujuklah ulamak2 dan keluarga jika ada sebarang kemusykilan & masalah. Moga berjaya dunia & akhirat, aamiin.



Ulasan

Bart berkata…
Jazakallah kpd sMua ahLi Baitus-saLam terutama aBah n Ummi yg brsusah-payah dr smua segi n aspek bg mnjayakan waLimah kami..Moga Allah jua mmbalasnya..Amin~

Catatan popular daripada blog ini

Fatih Seferagic - Hafiz muda Bosnia berpotensi tinggi

Salam semua,

Alhamdulillah, pagi ni saya terlintas dalam FB seorang rakan tentang satu video seorang qari dan al-hafiz muda, Fatih Seferagic.


Fatih Seferagic - Surah Al-Qiyamah
Saya terpegun dengan bacaannya - fasih (bukan keturunan Arab), bersuara sedap dan merdu, dan ada lenggok qari dan imam Syeikh Misyari.  Tersentuh hati mendengarnya.. .masyaAllah.

Beliau seorang pemuda ( 18 tahun?) berasal dari Bosnia, yang dilahirkan di Germany. Berpindah ke USA pada umur 4 tahun. Mula tinggal di Baltimore selama 7 tahun di mana beliau tamat kursus hafazan di Islamic Society Baltimore (ISB), di bawah tunjuk ajar Syeikh Qari Zahid & Qari Abid.  Beliau berpindah ke Dallas selama 10 bulan untuk belajar bahasa Arab klasik di Bayyinah's Dream.Kini beliau tinggal di Houston, Texas, sebagai seorang pelajar dan juga guru Qur'an. Fatih juga adalah Ketua Pemuda Masjid Syeikh Yasir Birjas di Dallas, Texas.


Dari FBnya, bacaan Al-Qur'annya dipengaruhi Syeikh Mishary Rashid Al-Afasy...juga syeikh…

Ramadhan datang lagi...ahlan wa sahlan

Assalamu 'alaikum semua,

Alhamdulillah ketemu lagi kita di bulan mulia, bulan penuh keberkatan - Ramadhan Kareem - Ramadhan al-Mubarak - pada tahun ini, 1434H/2013M. Masih panjang umur...nikmat kehidupan...hidup yang ada hitam & putihnya (tema blog ini kan? he3 :)


2. Moga Ramadhan kali ini menjadi Ramadhan yang lebih baik dari sebelumnya.  Diisi dengan amalan soleh - solat wajib 5 waktu + solat-solat sunat (Tarawih-Witir-Dhuha-dan lain-lain), zikuLlah sepanjang saat, tilawah/tadabbur Al-Quran secara tartil (khatam 30 juzuk,insyaAllah), banyakkan sadaqah, ... dihentikan semua yang berdosa/mungkar - berkaitan anggota badan atau lisan atau hati - semua sekali,insyaAllah.



3. Selamat menunaikan ibadah puasa & segala amalan soleh lainnya & meninggalkan amalan dosa & mungkar. Kurangkanlah bincang-bincang pasal baju Raya, kuih Raya, juadah Raya, aktiviti Raya & shopping Raya sakan dan 1001 iklan media ataupun iklan lisan kita sendiri. Saban tahun dah kita asyik dok tum…

Pelita Minyak Tanah

Salam,
Dulu, zaman 1960'an, keluargaku menggunakan lampu minyak tanah di rumah...minyak tanah=minyak gaih, istilah oghang Utagha. Belum ada bekalan elektrik lagi masa tu. Tiba waktu Maghrib, aku atau kakakku atau abangku akan mula menyalakan lampu ni. Mula2 ambil 4-5 biji lampu yang disimpan di bawah 'lemari '(almari) barang2, cabut kepalanya & tuangkan minyak tanah dgn menggunakan corong plastik. Lampu ni ada yang tiada tiang dan ada yang ada tiang (tinggi >< gelen="~30liter?">Selepas tu, pastikan sumbunya (dibuat drp tali guni) cukup panjang. Jika tidak cukup panjang utk menyala hingga ke pagi, maka kami kena menukarkan sumbu tersebut terlebih dahulu sebelum kami menyalakan lampu2 ini.
Lampu2 inilah kami guna utk memasak, basuh pinggan mangkuk, solat, baca Al-Qur'an, buat kerja rumah, buat kuih muih (masa tu emakku buat cucur jual di kedai2 kopi), malah pergi ke luar rumah dsb, semuanya guna lampu ini. Dengan lampu inilah juga aku belajar, mengu…